Goed gesprek gehad met QBuzz in Groningen
Vanmorgen heb ik een goed gesprek gehad met QBuzz.
Het gesprek ging onder andere over de kwaliteit van het vervoer en ook hoe wij als mensen met minder zicht, maar ook mensen in een rolstoel de bussen binnen Groningen ervaren.
Ik vertelde onder andere over het incident wat ik mee maakte met Anne. Zij kwam klem te zitten tussen de middendeuren van de QLink bus lijn 3. De onduidelijkheid is uit de wereld. QBuzz vertelde me namelijk een week geleden, dat de middendeuren uit zichzelf sluiten, maar een ander iemand van QBuzz beweerde dat dit niet zo was.
Vanmorgen is duidelijk geworden dat de middendeuren niet uit zichzelf sluiten. Mijn twijfels zijn dus van de baan, en het lag dus echt aan de dienstdoende chauffeur.
Verder hebben we het over de halteertijden gehad, de 45 seconden halteerwachttijd. Dus dat een bus maximaal 45 seconden bij een bushalte mag stil staan. Deze 45 secondenregel geldt dus niet meer, want de aanwezige chauffeurs, die bij het gesprek van vanmorgen aanwezig waren, wisten niet eens van deze wachttijd af.
Ook hoorde ik dat de allernieuwste OV-Chip incheckmodules geen bedrag meer laten zien op het schermpje. Dat vond ik wel een beetje grappig te horen, want ik vertelde dat ik, sinds de invoering van de OV-Chip, niet weet hoeveel ik per rit betaal. Nu goedzienden het ook niet meer kunnen controleren, werd het als punt ingebracht in het overleg. Er kan niks aan gedaan worden, maar ik vond het wel even een grinnik momentje zeg maar.
Voor de rest hadden we het over van alles wat er in een bus gebeurd. Hoe chauffeurs soms onder druk staan van rijtijden, maar ook dat ze zeker wel mensen met een beperking willen helpen.
Ik ging met een goed gevoel weer naar huis en ik ben blij dat ik weer met een gerust hart met Anne de bus uit kan stappen, want de middendeuren worden handmatig bediend in plaats van automatisch.
Dit gesprek willen we waarschijnlijk 1 of 2 keer per jaar gaan voeren. Zo leer je van elkaar en blijven de bussen een goed middel om van A naar B te reizen.
Laatst vernieuwd: 23 Oct 2019 om 19:19