Oog voor Omgeving

Het zelfrijdend busje komt zo!

Sciencefiction of pure werkelijkheid? Dat was mijn gedachte toen ik de uitnodiging kreeg om een speciale bijeenkomst mee te gaan maken bij de vestiging van QBuzz in Groningen om te ervaren hoe het is om in een zelfrijdende bus te gaan rijden. Dus een bus zonder chauffeur.

 

Het alles was vandaag te bewonderen. Ik ging er per taxi naar toe, want mijn NS Businesskaart voor slechtzienden en blinden is ongeldig verklaard en gelukkig was er wel een chauffeur in de taxi aanwezig om me veilig en vertrouwd naar de Peizerweg 126 Groningen te brengen.

 

Het alles begon om 11.00 uur en ik was er lekker op tijd. Om 10.30 uur was ik er wel en er waren gelukkig ook al wat mensen aanwezig. Ik sprak met een aantal over de zelfrijdende bus. De techniek is super interessant. De navigatie van het systeem werkt op 1 meter nauwkeurig via verschillende satellietverbindingen. Rondom de bus hangen verschillende sensoren om de omgeving goed in de gaten te houden. Als er bijvoorbeeld iemand oversteekt bij een zebrapad, stopt de bus. Hij herkent het zebrapad en natuurlijk ook dat er iemand loopt. Ik sprak met meerdere mensen die direct met dit spannende project bezig zijn en ik vertelde bij ieder die ik sprak over de witte stok die mensen gebruiken met minder tot geen zicht. Ik vertelde dat de stok reflecteert en wellicht dat je de sensoren kunt laten leren om zo de stok te herkennen, zodat als de stok in de goede positie wordt gehouden om over te steken, dus goed zichtbaar, dat de bus dan ook zonder zebrapad gaat stoppen. De ontwerper van dit systeem neemt mijn opmerking zeker mee. Ik heb mijn morele plicht vanmorgen maar meteen uitgevoerd.

 

Uiteraard mocht iedereen ook een ritje mee beleven in deze zelfrijdende bus. De pers, die volop aanwezig was, mochten eerst een ritje mee rijden. Per keer mochten er 10 mensen mee. Ik zat in het derde groepje.

 

Het was erg leuk. Ik werd zeer goed begeleid door iemand en ik kon er zelfs bij gaan zitten in de bus. Eenmaal aan de rit merkte ik dat de snelheid vrij traag was. Logisch natuurlijk, want het is de eerste rit met passagiers in een zelfrijdende bus in Europa. Er werden ook bepaalde situaties bedacht tijdens deze 10 minuten durende rit. Zo stak er onverwacht iemand over. Werd een container ook als obstakel gezien, wat niet echt de bedoeling was en ook stond de bus even achter een auto die gewoon op de weg geparkeerd stond, waar de bus eigenlijk best omheen kon rijden, maar hij stopte dus wel.

 

Tijdens dit ritje viel me op dat de bus wel vaak remt en stopt. Dit moet dus nog goed worden bijgeschaafd. Er zat wel iemand als bijrijder om desgewenst in te grijpen, maar eigenlijk ging het ritje best goed. Ik stapte ongedeerd en met heel veel kennis weer uit deze bijzondere bus. Het was namelijk gewoon een stadsbus van 12 meter lang.

 

Nu willen ze proberen om in 2026 de eerste bussen in de dienstregeling te plaatsen die autonoom kunnen gaan rijden. Ik vind dit vrij optimistisch, want dat is over dik een jaar al zover. Het idee is geweldig. Zeker voor de gebieden waar nu geen bussen komen, vanwege dat ze onrendabel zijn. Heel mooi natuurlijk, maar dan moet er nog wel heel wat ontwikkeld worden om zo’n bus echt alleen en veilig te laten rijden zonder chauffeur.

 

Ik kan tenminste zeggen dat ik zonder OV Chip in een zelfrijdende bus heb gezeten. Ik vond het hartstikke leuk. Ben nooit bang geweest en het was ook wel weer eens fijn om zo’n happening mee te maken, ook al was het erg koud.

 

Ik heb wel een grappig liedje voor je klaar staan. Je kunt het wellicht al raden. ;)

 

Bonne nuit!

 

Dagafsluiting: Höllenboer - Busje komt zo.

Laatst vernieuwd: 08 Nov 2024 om 20:59

Ik heb inmiddels al honderden blogs geschreven en (bijna) dagelijks komt er weer een nieuwe bij.

Daarom heb ik een handig mini-menu laten maken zodat jullie eenvoudig per categorie mijn blogs kunnen lezen.

Veel plezier!